پله برقی مارپیچی میستوبیشی با طراحی شگفت انگیز
پله برقی مارپیچی میتسوبیشی (Mitsubishi SPIRAL ESCALATOR) اولین و تنها پله برقی منحنیشوندهی تجاری در جهان است که از سال ۱۹۸۵ توسط شرکت Mitsubishi Electric عرضه میشود.

معرفی پله برقی مارپیچی میستوبیشی
پله برقی مارپیچی میتسوبیشی (Mitsubishi SPIRAL ESCALATOR) اولین و تنها پله برقی منحنیشوندهی تجاری در جهان است که از سال ۱۹۸۵ توسط شرکت Mitsubishi Electric عرضه میشود.
این نوع پله برقی با ترکیب معماری چشمنواز و فناوری مهندسی پیشرفته، امکان جابجایی مسافران در فضاهای محدود و پیچیده را با تجربهای متفاوت فراهم میآورد. طراحی مرکزی حرکت (Centralized Motion Method)، موتورهای خطی و قطعات پیشساختهی سفارشی، از جمله ویژگیهای متمایز آن هستند که ایمنی، پایداری و راحتی را تضمین میکنند. نصبهای شاخص در اوساکا، سانفرانسیسکو و لاسوگاس گواه کارآیی و جذابیت این فناوریند.
در ادامه این مقاله از آریا سهند رها به معرفی پله برقی های مارپیچی از برند میستوبیشی می پردازیم.
پله برقی مارپیچی
پله برقیهای مارپیچی، بر خلاف نوع خطی متداول، در مسیر منحنی حرکت میکنند و جلوهای بصری و فضاسازی نوآورانه ایجاد میکنند. شرکت Mitsubishi Electric تنها تولیدکنندهای است که از میانهٔ دههٔ ۱۹۸۰ این محصول را تجاریسازی و نصب کرده است.
برند میستوبیشی این پله برقی ها را به این شکل معرفی کرده است: « میتسوبیشی الکتریک تنها سازندهای در جهان است که پله برقیهای مارپیچی (منحنی) را برای استفادهی داخلی و با ارتفاع صعود عمودی تا ۲۱ فوت و ۷ اینچ ارائه میدهد. این پله برقیها چرخهی عمر مشابهی با پله برقیهای خطی (ساده) ما دارند و تجربهای منحصربهفرد و حسی را فراهم میکنند که مسافران را در حین حرکت با محیط اطراف درگیر میسازد. ما همچنین یک سیستم مانیتورینگ و کنترل ارائه میدهیم که الگوهای ترافیک متغیر را مدیریت کرده و عملکرد بهینه را تضمین میکند.»
فناوری و طراحی
در پله برقیهای مارپیچی میتسوبیشی، نقطهٔ مرکزی هر بخش با تغییر زاویه به صورت مرحلهای حرکت میکند تا از محدودیتهای انتقال نیرو در جهت افقی و عمودی جلوگیری شود.
برخلاف زنجیرهای سنتی، این سیستم از موتورهای خطی استفاده میکند که نیروی یکنواخت را در طول مسیر منحنی توزیع میکند و امکان ارتفاع تا ۶٫۵ متر (حدود ۲۱ فوت و ۷ اینچ) را محیا میسازد. قطعات پله برقی در کارگاه به صورت سفارشی پیشساخته و در محل با بیش از ۶۰۰۰ قطعه مونتاژ میشوند
سیستمهای مانیتورینگ هوشمند و کنترل ترافیک مسافر، تغییرات حجم جابجایی را رصد و عملکرد بهینه را تضمین میکنند .
نمونههای شاخص اجرایی پله برقی مارپیچی
- ۱۹۸۵: اولین پله برقی مارپیچی عملی در نمایشگاه بینالمللی اوساکا نصب شد .
- ۱۹۸۸: نصب نخستین نمونه در غرب، مرکز خرید San Francisco Centre، ایالات متحده
- ۲۰۰۴: نصب در Forum Shops at Caesars Palace، لاسوگاس، با نمای پانورامیک ویژه
مزایای استفاده از پله برقی های منحصر به فرد میستوبیشی
- با قوسهای نرم و جریاندار که بهزیبایی در فضای ساختمان حرکت میکنند، پله برقیهای مارپیچی میتسوبیشی الکتریک دید مسافران را وسیعتر کرده و ابعاد تازهای به محیط اطراف میبخشند. این پله برقیها ارتباط میان افراد و محیط پیرامونشان را تقویت میکنند و نمونهای از تلاش ما برای ایجاد فضاهای عمومی راحتتر و شکلدادن روابط نو میان انسان و فضا هستند.
- طرح کارآمد و زیبا در پله برقیهای مارپیچی ما نهتنها جذابیت معماری داخلی ساختمان را بیشتر میکند، بلکه ورود بازدیدکنندگان را بهصورت هموار هدایت میکند. همین طراحی چشمنواز، تالار ورودی را به نشانهای شاخص تبدیل میکند که اعتبار و ارزش هر بنا را بالا میبرد.
- نصب این پله برقیها در گوشهها یا کنار یک سالن بزرگ، فضای قابلاستفادهی کف را بهطرز قابلتوجهی افزایش میدهد. این چیدمان برای فروشگاههای لوکس، گالریهای هنری یا هر جایی که تجمع مردم و کنترل جریان عابران مهم است، ایدهآل محسوب میشود.
- چیدن پله برقیهای مارپیچی روی هم بهصورت طبقات پیاپی، جلوهای تماشایی شبیه آتریوم ایجاد میکند. علاوه بر این، قرار دادن چند پله برقی در مسیر صعود پیوسته، نمای پانورامایی بینظیری از داخل ساختمان عرضه میکند. این راهکار مناسب برجهای اداری، مراکز خرید، کازینوها، هتلها و موزهها است.
چالشها استفاده از پله برقی های مارپیچی
- هزینهی نصب و نگهداری: ماژولار بودن و قطعات سفارشی نیازمند نیروی متخصص و فضای مناسب برای مونتاژ است.
- محدودیت ارتفاع: حداکثر ارتفاع عملیاتی حدود ۶ متر است و نمیتوان حلقهٔ کامل را ایجاد کرد.
- نیاز به تراز دقیق: انحراف اندک در نصب میتواند باعث لرزش یا گیرکردن پلهها شود.
سخن پایانی
پله برقی مارپیچی میتسوبیشی نشاندهندهٔ اوج نوآوری در ترکیب مهندسی و معماری است. با وجود چالشهای فنی، مزایای بصری و فضاسازی آن، بهویژه در فضاهای لوکس و تجاری، بینظیر است. این فناوری همچنان تنها در انحصار Mitsubishi Electric باقی مانده و پروژههای آتی میتوانند با الهام از آن، راهکارهای جدیدتری ارائه دهند.
منبع: mitsubishielevator